תנועתו של הסוס, כאשר אנו רוכבים עליו, מחקה לחלוטין את תנועת ההליכה של האדם. לתנועה התלת ממדית של הסוס - קדימה / אחורה, למטה / למעלה ולצדדים - השפעה רבה על האגן, ומכאן השפעה רבה על הגו, על חגורת הכתפיים ועל מפרק הירך של הרוכב. תנועה זו מחקה נאמנה את המתרחש בגופו.

תנועת הסוס מאפשרת אף לנכים לייצב את תדמית הגוף ולשפר את התנועה והתחושה. בזכות התנועה הקצבית שחש הרוכב על גו הסוס, בנוסף למגע הפיזי והמוטיבציה, הופך הסוס למעין מכשיר התעמלות חי מאפיינים אלו מאפשרים לכלול את הרכיבה הטיפולית בטכניקות טיפול תנועתי מודרני.

רכיבה טיפולית

חשוב לציין שלא קיים עוד כלי רפואי המסוגל לחקות באופן מושלם את תנועת ההליכה של האדם, ולהעניק למטופל את התנועה התלת ממדית - למעט הסוס.

ברכיבה טיפולית, הרוכב מבצע תרגילים המגבירים את השפעת תנועת הסוס על גופו. התרגילים ניתנים על ידי המטפל בהתאם לצרכיו האישיים של המטופל. להלן כמה דוגמאות להשפעתה של תנועת הסוס על גוף הרוכב. 
  • נרמול טונוס - לתנועה של הסוס יש השפעה על טונוס השרירים של הרוכב, התנועה הריתמית האיטים יחד עם חום הגוף של הסוס גורמים להורדת ספסטיות. תנועה קצבית ומהירה עוזרת להעלאת טונוס ולגיוס שרירים.
     
  • שיפור טווחי תנועה - ברכיב יש שימוש בטווחי תנועה נרחבים יחסית, בעיקר בגף התחתון. הישיבה על הסוס עם תנועת הסוס, גורמת להארכה איטית ומתמשכת. דבר זה חשוב במיוחד לחולי שיתוק מוחין או לסובלים מפגיעות אחרות הגורמות לספסטיות.
     
  • שיפור יציבה - הרכיבה דורשת פעילות סימטרית של הגוף, גורמת להפעלה ולעידון של תגובות היציבה האוטומטיות ומשפרת את סכמת הגוף. כל המרכיבים הללו חיוניים לשיפור היציבה ולכן מתאמים לעבודה על ליקוי יציבה.
     
  • שיפור תפקודים אוטונומיים - עצם הישיבה על הסוס המתנועע, ולו גם הפסיבית ביותר, גורמת להפעלה "פסיבית - אקטיבית" של הגוף הרוכב. היא מסייעת לשיפור האוורור הריאתי (השפעה על ריתמוס הנשימה), לסיכוך המפרקים בנוזל מפרקי, לעליה בנפח פעימות הלב ולעזרה בתהליכי העיכול. כל אלה מהווים גורם משמר לאדם שאינו נייד.
     
  • שיפור הקואורדינציה - כל הטיפול בסוס והרכיבה כרוכים ברצף פעולות מורכב ומתואם, הדורש יכולת קואורדינטיבית.
יחד עם יתרונותיו של הסוס בתחומים פיזיולוגים - מוטוריים, לסוס ולרכיבה יתרונות רבים גם בתחומי הרגש, החינוך המיוחד והתחום הקוגנטיבי - התנהגותי - חברתי, הטומנים בחובם תועלות רבות.

ברכיבה הטיפולית מטופלים ילדים ונוער עם בעיות התנהגותיות ולימודיות. הסוסים מהווים גורם מוטיבציוני ומספקים גרייה ללמידה. העיסוק בסוסים ולימוד הרכיבה מקנים לנערים אלה גם מקצוע לעתיד. הרכיבה עוזרת ויעילה מאוד בתחום החינוך המיוחד, והיא מהווה דרך שונה ונעימה מאוד להורדת מתחים וחרדות, להגברת יכולת הריכוז, להתחשבות בזולת ולעידוד יחס חברות.

הסתבר כי התנועה הריתמית והקבועה של הסוס מביאה לרגיעה בגופו ובמוחו של הרוכב, יחד עם התנועה של הסוס, קיים הפידבק המיידי שמקבל האדם מהסוס: הסוס מגיב מיידית לשפת הגוף של האדם ולהתנהגותו, גם מהקרקע וגם בזמן הרכיבה.

לפיכך, ניתן לנצל את הסוס בעבודה עם ילדים היפראקטיביים והסובלים מליקויי תקשורת. הרכיבה עוזרת לשיפור הדימוי, הביטחון העצמי, המוטיבציה לעשייה ולהעלאת הערך העצמי - תוך חוויה חיובית של הצלחה והנאה, העלאת סף התסכול, התמודדות עם קשיים תחת השגחה מבוקרת ותרגול באינטראקציה קבוצתית.

הרוכב עומד בפני סיטואציות חברתיות שונות, באמצעותן הוא לומד התנהגות חברתית, היענות לחוקים ולכללים ותפקוד בתוך מסגרת. השליטה בסוס מגבירה את האחריות העצמית ומעודדת את הרוכב לקחת חלק פעיל יותר בחייו האישיים. התנסות בחוויה של "הרמוניה בין הרוכב לסוס" מקנה תחושה של הישגיות ודוחפת את הרוכב כלפי "מעלה".

שימוש בסוס ובקשר עמו כגורם מעורר לפיתוח מוטיבציה ולפיתוח כוחות אגו - התמודדות עם האתגרים הכרוכים בלימוד רכיבה ובשליטה בחיה גדולה וחזקה, חוויות של הצלחה והתמודדות עם כישלונות, התגברות על פחדים ונטילת חלק בפעילות הכרוכה בסיכון.

עיבוד תהליכים רגשיים - על ידי התבוננות מונחית ואינטראקציה עם בעלי חיים, אפשר להיעזר ברמה האינטלקטואלית והרגשית להבנה ולקבלה של תהליכי חיים, לידה, מוות, פציעה, מחלה, מיניות, היררכיה חברתית ועוד.

שימוש בהשלכה של רגשות - בעל חיים כאובייקט השלכה להתמודדות עם מחשבות ורגשות המאיימות על האני, יכולות לסייע למטופל להתמודד עם קשיים רגשיים ועם טראומות.

עבודה על עיבוד תחושתי - העיבוד התחושתי הוא תהליך קליטת מידע תחושתי מהסביבה, עיבודו ושימוש בתגובה מותאמת בזמן מותאם, לכן הוא למעשה בסיס לכל למידה או תפקוד. ליקויים במערכת התחושתית של קליטה, בחסר או ביתר (היפוסנסטיביות או היפוסנסטיביות או היפרסנסטיביות) או ליקויים בעיבוד, הם חלק מבעיות התפתחותיות רבות כגון ליקויי למידה, אוטיזם, פיגור סיבוכי פגות או כקושי התפתחותי מבודד.

סביבת החווה עשירה בגירויים תחושתיים - מראות, ריחות, קולות הרכיבה עצמה - המעניקים גירויים פרופריוספטיביים וכן וסטיבולריים חזקים. ההתמודדות עם גירויים אלה עוזרת לרכישת סכמת גוף וללימוד אוטומטי של תגובות היציבה ושל עבודה בילטראלית, כל אלה הם הבסיס לתכנון תנועה.

ברמה מתקדמת יותר של הרכיבה, יש ניתוח של תחושה ותגובה בהתאם, ברמה הבסיסית לומדים להתכונן ולהצטרף לתנועת הסוס ובהמשך להשפיע עליה. רוב התקשורת עם הסוס ברכיבה נעשית באמצעות מגע שטחי ועמוק והעברות משקל.

הרכיבה על הסוס וההימצאות בגובה ובתנועה בעלת ריתמוס, מהווים גורם מארגן ואוסף.בעת לימוד הרכיבה, לומד הרוכב שימוש בערוצי למידה שונים - מוטוריים ותחושתיים. ברמות הגבוהות יותר של הרכיבה, נדרש הרוכב להתארגן ולבצע רצף של משימות המשלבות התמצאות במרחב, זיכרון וריכוז.

שליטה עצמית - חשובה ברכיבה וגם ככלי תפקודי בחיים, שליטה עצמית אין שליטה בסוס.

שיפור מיומנויות תקשורת - שימוש בתקשורת לא מילולית בין הסוס לרוכב ללימוד של תשומת לב לתקשורת לא מילולית, חשוב במיוחד לילדים בעלי קושי בפענוח מצבים חברתיים (כגון ילדים עם בעיות קשב וריכוז). שימוש בתנועת הסוס או בכל חלק אחר מדרבן יצירת מוטיבציה לתקשורת, תקשורת בין המדריך לרוכב, הקשבה, מעקב אחרי ההוראות וזכירתן. תנועת הסוס מגרה הפקת קולות ואפשר להשתמש בפעילות גם לצורך עבודה על הגייה ועל כישורי שפה.

פיתוח כישורים חברתיים - מפגש סביב עניין משותף, שמירה על כללי התנהגות ברורים ברכיבה בקבוצה, שילוב אלמנטים של שיתוף פעולה ותחרותיות בין הרוכבים.

לימוד מערכת יחסי גומלין עם הסוס - קבלה ונתינה, קבלה לא שיפוטית והדדית (סוס ורוכב), לימוד רגשות, אמפטיה ועוד.
 
 
חיים בן סעדון: 050-3805199  |  חוות סוסים במושב שקף
Facebook